Windedos Smira

Smira är min första aussie och en helt fantastisk individ på många vis. Det började redan under 2008 med ett sökande efter en ny liten stjärna. Alla som har träffat min kleinspitz Betty vet att hon levde sitt egna liv och va svår att motivera till arbete. Samtidigt som hon var en toppen bra första hund, men jag ville ha något mer, något att jobba med. Kunna dyka ner i lydnaden och brukset. Jag funderade fram och tillbaka på vilken ras det skulle bli, allt från flatte till mittelspitz. Men där i tankarna kom jag alltid tillbaka till Aussien. Så tog kontakt med ganska många uppfödare och tillslut fastnade jag för Lena och Stig på Windedos. Tänk att man åker 50 mil enkel resa för att bara hälsa på de vuxna hundarna! Men idag är jag så himla glad att jag gjorde det. De skulle iaf para sin fina Smita med en hane som heter Skippo! Åkte hem och funderade, läste på om tiken, hanen. Tidigare kullar och allt! Bestämde mig rätt snabbt att från den kullen vill jag ha aussie annars får det va! :) Så den 18/2 2010 föddes snökullen hos Windedos. Följde valparna och pratade en massa med Lena. Åkte upp på besök när valparna var 5 veckor och där bestämde jag mig för att en av de där 6 tjejerna skulle få bli skåning. Väntade någon vecka sen fick jag veta att den röda fick bli min, MIN Smira!! Jag är glad varje sekund för att hon är min och ibland tittar jag på henne och bara ler. <3

Smira är en otroligt lättlärd hund, hon leker mer än gärna med vem som, är social(men inte överdrivet) personer som hon ej känner är inte så viktiga medans personer som betyder något för henne älskar hon över allt annat. Hon har ett otroligt föremålsintresse, allt från pinnar till skedar. Spåra kan hon också. Att gå efter henne är häftigt, hon är min första spårhund och hon sköter liksom allt själv. Och i lydnaden har hon ett sånt fokus som gör en förare knäsvag. De flesta i vår närhet gillar Smira otroligt mycket. Tillsammans med henne tränar vi mest lydnad och spår. Vi kör då och då lite vallning och agility.


Resultat:

MH: Känd mentalstatus med 1:a på skotten.

Bruks: Appellklass 12/11 201.5 p med 10 på spåret!

Lydnad: Lk1 132 p, med en 0 på platsen.




Kommentarer
Postat av: Marie L

Fiiina Smira :-) va häftigt att hon är så intresserad o duktig att spåra!

2012-03-07 @ 22:59:14
URL: http://www.123minsida.se/Minos

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0