Problem.

Hej alla glada!

Jag skulle ju ge mig in på att fixa sidor till hundarna och matte och husse. Jag fixade iaf att det står under headern, men nu vet jag inte hur jag ska göra... Suck! Får se om jag listar ut det. Annars får jag ta hjälp av Malena! :)

Så tänkte jag ge mig in i att berätta lite om träningen med Smira som vi haft på sistonde. Så vi börjar med spåret.
Spåret har funkat bra, första biten i spåret blir en aning "vågit", jag vet inte om det är innan hon landat som det blir så. Men hon missar aldrig någon pinne. I fredes så gick hon som en gud på andra spåret, utan att flaxa runt. Hon landade! Måste komma på något bra förberedande som vi ska köra innan påsläpp! provade en sak som kan funka, om det är för att hon va lite trött det vet jag inte men blev bättre iaf. Men att hon sen tar sig fram överallt, över bäckar, stenmurar, genom grenar och ris. Ingenting stoppar henne. Och hon tar alla pinnar så himla fint och kommer med dom till mig i utbyte mot en korv. :) Det ska nog bli spårhund av henne också. Hon har ju lite att lära av mamma Smita och pappa Skippo!!

Och så lydnaden då.
Jag gick en tävlingslydnadskurs med Smira för min jobbakompis Karin. har fått många bra tips! :)
FF/linförigheten: Hon håller fokus hela tiden, går med en härlig attityd. Det vi behöver jobba lite extra på är halterna. Framförallt helt om halt och höger om halt. :)
Inkallning: Vi har arbetat mycket med hennes ingångar och träning har gett resultat. :)
Läggande: Härlig attityd och känsla. Det händer direkt när jag säger ligg, i mellanåt dock lite sakta med baken.
Apportering: Tar den med ett tydligt gripande, och galopperar ut och in till mig. Behöver träna lite mer på avslutet, men hon slutade helt plötsligt ta i den för någon månad sen. Så framsteg där. :)
Hopp över hinder: Överraskar henne med belöningen. Ibland kommer belöningen i uthoppet, ibland vid sitt och ibland vid ingången. Detta har gjort att hon kör hoppet med en härlig attityd, en bit ut, snabbt sitt och en bra ingång. :)
Framförgåendet: ja där jobbar vi på, mest inför framåtsändadet i de högre klasserna.
Platsen: har tränat på massor med olika ställen på sistonde. Jag kastar leksaker runt om kring. Även så lägger jag henne och går bakom saker. Så hon inte ser mig. Idag körde vi det ute på parkeringen med truckar som kör bakom och personer som går förbi bakom och lastbilar som blir lastade av truckar. Härlig attityd då hon håller fokus på mig.

Ungefär vad vi håller på med just nu. :)

Behöver inte säga det igen men vilket fokus den hunden har!! Hon är en dyr rödnäsa!! <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0