Vallning.

Jahap då har jag och Smira varit på vallning för första gången i båda tvås liv. :) Men nästa gång när jag säger att någon hundgren är svår, exempelvis agility, så be mig slänga mig i vägen då eller ge mig en örfil. För detta var nog bland det svåraste jag har varit med om iaf från min sida.. Det gällde samtidigt att hålla koll på fåren och samtidigt på Smira så hon inte kom bort till mig. Eftersom jag inte har en aning om vad man kallar de olika sakerna i vallningen så får ni leva med min kanske lite annorlunda förklaring..

Vi var på plats en aning försent då vi körde fel, lokalsinne som en guldfisk. Peter som instruktören hette började med att berätta lite om vallning och visade med sin duktiga 7 månaders BC hane vad jag och Smira skulle prova. Så han skickade in oss i hagen, dum som jag va trodde jag att vi liksom skulle ha koppel på henne och att vi helt enkelt gick bakom fåren, men icke, varför ska något va lätt?!
Så mina första tankar var, SHIT tänk om hon börjar jaga fåren och försöker bita dem. Jag skriver det i punktform så blir det nog lite lättare att förklara.

  • Jag gick in och började "putta" på fåren för att göra Smira intresserad av vad jag sysslade med. Gick bra! (En annan som knappt klappat ett får innan!!)
  • Sedan skulle jag få henne i balans(tror jag det hette), vi skulle vara som en klocka så om jag va tolv, Smira sex och fåren där visarna har sitt fäste. Hänger ni med?!
  • Detta gick imellan åt riktigt bra, Smira höll sig fint bakom fåren. Hon höll full koll på fåren, hon som brukar ha en grym kontakt med mig annars!!
  • Problemet kom så fort Smira kom mot mig i exempelvis när vi skulle svänga, får då fick hon syn på mig och kom till mig, vilket jag skulle förklara bestämt för henne att där fick hon inte vara(en annan som tränar på att hon ska komma till mig!!) detta fungerade kanske några gånger och då ryckte Peter in, och jäckla vilken hund hon blev, Pytsan detta kan jag lyste det i Smiras ansikte. (Såklart med hjälp av Peter.)
  • Peter förklarade för mig att när hon va påväg till mig så blev jag osäker på hur arg jag skulle bli på henne.
  • Men vi fick till några riktigt bra "balanseringar" och för att vara första gången i en fårhage är jag otroligt nöjd.
Annars så tyckte han att Smira var en otroligt trevlig liten dam som är en "tänkare". Ehh jaha tänkte jag för mig själv, hemma går allt i 190 och sen tänker man.. Men detta va helt klart nytt och hon behövde några sekunder på sig imellan åt för att fundera ut vad hon skulle göra.
Några bilder blev det inte då Mamma va för upptagen med att titta. :)

När vi kom hem så däckade vi båda två på soffan med lite fårskit här och var.

Kommentarer
Postat av: Elisabeth, Merlin & Mio

Åhh vad roligt!!! Jag kan se allt framför mig!!! Jättebra beskrivet- men så vet jag vad du menar oxå ju hihi!

Visst är det Skoj och SVÅRT....men det häftiga är ju känslan när man ser att hunden vet exakt vad den ska göra. Peter har varit inne både på Merlin och Mio oxå och då blir det helt andra hundar- som vet vad de ska göra och gör det. Men Peter har ju rätt kroppsspråk eftersom han vet vad han vill hunden ska göra- medans en annan bara flänger med känns det som hahaha!

Hoppas på bilder nästa gång- för visst blir det en nästa gång? Tror nog att har man väl testat vallning en gång så vill man bara mer.......vi saknar det så- men har inte fått ihop våra liv med jobb etc denna sommaren/hösten....så får satsa på det till våren igen istället!



kram

2010-09-30 @ 15:35:31
URL: http://merlinomio.wordpress.com
Postat av: Alex

Åhh vad roligt!



Alla är vi nybörjare i början och vallning ska vara jättesvårt! Hade varit kul om du fortsätter. :)



Smira är så jävla fin! En riktig charmör(ska). ;)

2010-09-30 @ 15:57:04
Postat av: Annette

Va roligt:) duktiga Smira, visst e det svårt, fast så jävla kul:)) vi hörs kram

2010-09-30 @ 17:09:46
Postat av: J, Scott & Dix

Härligt! Dom blir så trötta o sköna mentalt av vallningen! Kör hårt o jobba på - det är såååå skoj!!!

2010-09-30 @ 18:15:21
URL: http://bonscott.dinstudio.se
Postat av: Erica

Häärligt ;) alla är nybörjare i början ju :) Men vallning är verkligen jätte kul har tyvärr bara hunnit valla nån få gång men skoj är det :)

Och Peter är så duktig som instruktör !!



kram / erica och poker

2010-09-30 @ 19:58:43
URL: http://aussietoss.wordpress.com
Postat av: Mackan

Om du visste vad glad jag blir att lilla Smira får valla! Duktiga du Emelie. Vallning ÄR svårt! Ni kommer att fixa det galant är jag övertygad om.

Spännande att höra fortsättningen. ÄR det en kurs du går`?

2010-09-30 @ 21:33:08
Postat av: Sofie & fläckarna

Vad roligt att ni debuterat i vallhagen!

Håller helt klart med dig att det är svårt och det är riktigt frustrerande när man ständigt misslyckas med tajmingen och förstör för den stackars hunden, men roligt är det!

2010-10-01 @ 19:55:12
URL: http://aussiemonster.se
Postat av: emelie

Ja, det är roligare att gå när man har trevligt sällskap :-) tänkte ta en längre tur imorgon mellan jobben, säg till om du vill följa med :-)

Wiggo saknade Smira på dagens långrunda.



kram

2010-10-02 @ 13:15:43
URL: http://livetmedemie.blogg.se/
Postat av: Fia

Smira är bäst!

2010-10-03 @ 13:51:40
Postat av: Charlotte

Kul att läsa om vallningen! Var ni hos Peter utanför Hörby. Vi kommer att ha kennelträff där i slutet av oktober och det blir Pixies första kontakt med får. Zelda har fått valla ett par gånger hos Peter för något år sedan, synd att det är så långt dit för vår del. Härliga foto på den fantastiska röda - håll hårt i henne när vi träffas... ;)

2010-10-04 @ 12:58:35
URL: http://skarin.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0