Tappa inte andan nu...

...men det tredje inlägget på tre dagar. Undra om jag har bloggat så här mycket någonsin.. Nää, tror inte det!
Fröken röd med kennelhosta är så otroligt pigg för sitt egna bästa. Hon far omkring som en galning, sen vill man ju inte gå med henne för långt. Måste ju vara rädd om min diamant. Så idag har hon bara fått ett par korta promenader, vilket hon inte gillar. Hon vill ju ut i skogen och busa av sig. 

Annars så går träningen med henne bara bra, fick ett tips av Kina att man ska kleta något gott på typ en sten och sen se om hunden vill dit och om hunden är på väg dit så kalla hunden till dig och se om den kommer. Om den kommer då så ska du bjuda den på samma sak som du har kletat på stenen(typ skinkost) och berömma den. Nyfiken som Smira är så skulle hon BARA kolla vad som fanns på stenen men då gick jag bara fram tog henne i halsbandet och gav henne skinkost när vi där jag hade kallat. Sen gjorde vi om det och direkt när jag kallade på henne så vände hon på en 5 öring och kom direkt till mig. Mycket lyckat måste jag säga! Tack för tipset Kina :)


Annars så har vi tränat target på en trästock som pappa har sågat så fint till mig, vi har en som är ungefär 1 dm och en som är 2 dm hög, diametern är nog 2 dm.. När vi tränar det så sätter jag henne och går och lägger trästocken en bit bort sen går jag till henne och sen säger jag trampa och då springer hon fram och trampar med båda tassarna. Så fint det har blivit.


Nu har vi också utvecklat det till att när hon har trampat ska hon förflytta bakbenen åt det ena hållet. Jätte bra för bakbenskontrollen. Hon är så duktig, verkligen positiv i arbete, hon provar sig fram tills hon får belöningen, sen är hon blixt snabb på att lära sig saker. Det är en ren fröjd att jobba med henne. Änsålänge så kör vi mycket på "lek", det måste vara roligt för henne att jobba tillsammans med mig.


Annars så tränar vi vidare med fotpositioner, sitt, ligg, stanna, platsliggning(jag går ifrån henne mellan 10-20 m och tiden varierar mellan 30 sek till någon minut) "peppa peppa ta i trä" men platsliggningen fungerar jätte bra änsålänge.


Annars så busar vi, kampar med alla möjliga föremål, tränar att hon ska komma in med föremål, tränar på att känna igenom henne och kollar tänder o.s.v. Hon är så söt när man känner igenom henne får då står hon upp och nästan blundar, hon tycker det är så skönt! :)




Nehäpp nu är det dags för sängen.


Hoppas ni överlevde först chocken av de täta inläggen och sen att det va sååå mycket text.  Trevlig kväll! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0