Hundmassör.

Jag läser ju till hundmassör, så jag har gått halva utbildningen. Det är en form av "distansutbildning". Jag har varit i Göteborg vid två tillfällen i höst och till våren väntas två gånger i Stockholm. Sen mellan gångerna ska man ha praktik då man får öva på att massera hundar och även plugga in alla latinska namn, Usch, det är det värsta. Jag har så svårt att lära mig såna ord. Men nu börjar jag minsann få kläm på det. Longissimus Dorsi, Latissimus Dorsi, Masseter, Biceps, Triceps, och massor med annat. Det finns faktiskt två sorters muskler som har svenska namn. Benets sträckare och benets böjare. YES!!

Att gå en sådan utbildning gör att man tänker på ett helt annat sätt. Innan jag började med utbildningen så visste jag att både uppvärmning och nervärmning är super viktigt för en hund. Men jag trodde inte att det var SÅ viktigt. Detta är bland det viktigaste i hundträningen. Sen har jag funderat över detta och nu helt plötsligt kan man se hur många som tar ut sina hundar från bilen, kör ett intensivt lydnadspass och sen går de direkt och sätter hunden i bilen. Det betyder ju inte att alla gör det. Men har sätt några som gör det. 

Ett tips som är super bra som jag tycker är efter varje träningspass, promenad o.s.v. så känn igenom era hundar. Dra längs ryggen(från nacken till svansen), bara ett lätt tryck. Detta gör man mest för att känna så de inte är t.ex. varma eller kalla på något visst ställe, några spänningar, "ojämnheter". Känn också ner längs benen, mellan trampdynorna, ja helt enkelt överallt. Det blir lite som en veterinär besiktning. Om man då gör detta varje gång man har tränat så lär man sig snabbt att kunna känna så fort det har sket någon form av förändring. 

Tänk på våra underbara vänner och var rädd om dem :) 


Kommentarer
Postat av: Malena

Du har så rätt hjärtat!! Du e så duktig. Vi kommer bli dina stammisar minsann!!

2009-12-22 @ 21:14:59
URL: http://valjelivet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0